Bali huilt - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlo Steensma - WaarBenJij.nu Bali huilt - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlo Steensma - WaarBenJij.nu

Bali huilt

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo

16 Februari 2011 | Indonesië, Bali

Goedenmiddag,

Een berichtje vanaf het strand van Bali! Moeders is net vertrokken via Kuala Lumpur naar Nederland. Sinds ze vertrok was het weer slecht, wat onweer en regen. Maar de regen duurder gelukkig niet lang, en ik lig nu weer lekker in de zon. Ik zal weer verder gaan waar ik gebleven was, Cyclone Yasi.

We hadden ons goed voorbereid op de cyclone, die volgens de pers de grootste en meest verwoestende cycloon zou zijn die Australie ooit gekend heeft. Maar dat was ietsjes opgeblazen, en de schade in grote stad valt heel erg mee. Geen doden, en wij hebben er niet heel veel van gemerkt. Erg veel wind met regen. We hebben gewoon normaal kunnen slapen. Volgende morgen maar even op onderzoek uit, en de meeste schade waren de vele bomen die omgewaaid waren. Dus de zandzakken konden weg en het tape van de ramen. Het volgende probleem was een trip naar de Whitsundays. We hebben op vrijdag een trip gedaan, en waren als enige op de Whitsunday Islands. We hadden erg veel mazzel met het weer en we hebben ook gesnorkelt. Prachtige en vooral veel vissen! Ook konden we wat koraal zien van Great Barrier Reef. Ook nog over het Whitehaven beach gelopen, wat prachtig was, witter dan wit strand. Ook nog op Whitsunday gelopen met aardig wat grote spinnen!

Daarna geïnformeerd naar onze bus, die bleek tot dinsdag niet meer te rijden in verband met de cyclone. Dus hebben een vlucht moeten nemen op zaterdag via Brisbane naar Cairns... Bleek dat onze tour van maandag niet door kon gaan, en naar zondag verschoven was. Hadden wij een gelukje dat we er nu een dag eerder waren. Zondag dus het Great Barrier Reef op om te snorkelen. Weer prachtig! Je weet niet wat je ziet. Al die tropische vissen en dat mooie koraal. Ik heb hier ook een introductieduik gedaan. Kon zo veel dieper en heb zelfs nemo nog gezien. Op 2e locatie weer gedoken en mocht nu zelfstandig duiken. Was echt gewelig! Mocht zelfs wat koraal aanraken en zeesterren pakken. Was een geweldige dag! Moeders had het ook heel erg naar der zin in het water! Daarna nog wat Chinees ergens gegeten en terug naar het hostel. Nog ff gezellig gezeten en maar naar bed, maakt je erg moe zon dag in het water!

Volgende dag lekker rust dagje aan het zwembad met een paar tropische buien maar als de zon scheen brandde die ook heel erg. Volgende dag een tour naar een tropisch regenwoud en gezwommen in een waterval. Erg leuke dag weer met een leuke chauffeur die veel vrienden had in het bos. Dit was de laatste dag van mam in Australie, woensdag vertrokken we naar Bali! Sochtends nog even aan het zwembad gelegen en smiddags via Darwin naar Bali gevlogen.

Daar kwamen we savonds aan in de regen. Douane en Visum gingen erg snel. Was weer super om opa en oma weer te zien! We kregen een massage van het hotel dus die hebben we de volgende dag meteen gebruikt. Heerlijk, die ga ik vaker doen hier! Het is hier wel flink anders dan Australie, geur en cultuur. Moet wennen aan alle mensen die wat van je willen, iets proberen te verkopen of dat je alleen maar even in hun winkeltje kijkt voor een good price. De eerste morgen werd ik door oma aan alle baligangers voorgesteld bij het ontbijt. Dat duurde natuurlijk wel even en iedereen wist al wat ik allemaal gedaan had. Na het ontbijt lekker aan het strand gelegen, en met mam het dorpje opgezocht. Konden we helaas niet vinden, maar hebben wel ff rondgelopen en kennis gemaakt met het verkeer... Wat een scooters, en wat rijden ze associaal! Savonds heerlijk uit eten, nasi goreng! Heerlijk. Volgende dag zijn we met Jakob en Hanneke naar Talembang gereden om daar te gaan  snorkelen bij een gezonken schip uit de 2e wereld oorlog. Onderweg een goed beeld van Bali gekregen met alle rijstvelden en rommelige dorpjes. Snorkelen was weer erg mooi en heel veel vissen. Lekker geluncht aan het water en daarna weer terug naar het hotel. Lekker op het strand liggen en savonds weer uit eten. Volgende dag zijn we naar Ubud gegaan om wat te winkelen en om te zien hoe het daar op de markt gaat. Ze komen daar als mieren op je af dat je hun winkeltje is moet inkomen met Yes boss, good morning price! Smiddags weer ff op het strand en savonds zijn we naar Jimbaran gegaan om op het strand te eten. Zat je op het strand met als uitzicht zonsondergang. Heerlijk visrestaurant. Volgende dag weer Een rustig dagje. Houdt in uitslapen, ontbijten, strand, lunchen, strand, rummikubben om stipt 5 uur, douchen en uit eten, en om 9 uur zit de dag erop. Samen met moeders nog even massage genomen bij Car daarna en toen naar bed.

Maandagmorgen hadden we een chauffeur gehuurd die ons de hele dag zou rondrijden. Eerst naar een Barongdans, een Balineze dans met een toneelstuk. Vervolgens naar de Golah Lawa, de vleermuizentempel. In de tempels moet je ook als man een sarong aan, is weer is wat anders. Daarna naar een waterval, waar al kindertjes an 5-9 jaar klaarstonden om ons van alles te verkopen. Ze hadden Al dezelfde techniek als hun ouders. Where you from en whats your name en dan good price for you... Daarna door naar de gerechtsgebouiwen en naar Ubud om weer ff te shoppen. Savonds laatste avondmaal voor mam, die vertrok volgende middag. Echt een supermaand gehad samen, was wel heel anders dan ik gewend was, maar alsnog heel erg leuk!

Daarna is het gewone ritme weer verdergegaan en lig nu weer op het strand. Zometeen een lekkere massage geboekt, want die kosten tog geen drol!

Ik kreeg al van de conciërge van HLM te horen dat het tijd was voor een nieuwe blog, dus hier is die dan.

Vanavond komt Dennis aan, en ik heb net m'n vlucht geboekt naar Alice Springs. Was even lastig omdat er weinig maatschappijen naar het centrum van Australie vliegen!

Nou ik ga nog even bij kleuren nu het nog kan en de groetjes thuis!

• 16 Februari 2011 - 08:24

Irfaan:

Hey C,

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt ;). Ik heb een tip voor je!!!
    Jij moet een boek schrijven! Als je dit al zo kan vertellen.... Keep it up!!

• 16 Februari 2011 - 08:44

Dennis:

On my way!!!

Mooi verhaal weer, kan niet wachten om weer op bali te zijn. Er moet hard bijgekleurd worden :-p.

Tot vanavond

• 16 Februari 2011 - 09:14

Skippy:

He kanjer!
    Net terug van Schiphol. Mams is goed aangekomen en lekker bruin. D'r bekkie staat niet stil over de fantastische tijd Down Under en Bali en vooral samen met jou.
    Dat wordt afkicken hoor.
    Geniet lekker van de verwennerij van opa en oma en met Dennis.
    Ga genieten van de outback! The red center (Alice Springs) is de outback nr. 1. Uluru, the Olga's, King's Canyon en de McDonald Ranges allemaal te gek. Ga ook even bij de Flying Docters en The school of the Air in Alice langs. Moet je gezien hebben.
    Kanjer, blijf genieten.
    Dikke kus en veel liefs van
    Skip

• 16 Februari 2011 - 09:17

Ellen:

Hey vriend,

Goed dat jij ons avontuur hebt geschreven want door het vele genieten op Bali waren we er nog niet aan toegekomen. Wat hebben we genoten van alles he en zo lekker saampjes, Super! Tarima Khasi!!! En met opa en oma hebben we van elke minuut genoten van het prachtige, aparte Bali. Is nauwelijks te beschrijven hoe het daar is, he?
    Nu ben ik al twee uurtjes thuis na een heel leuk ontvangst op Schiphol. Prachtige bloemen en thuis Champagne. De hele familie en Maal stonden er met slaap in hun ogen. Deed me heel goed.
    Nu even een klein slaapje en dan de tassen uitpakken. Cadeautjes vielen in de smaak.
    Dikke knuffel en groetjes aan alle (niet)balinezen en mijn vriend van het zwembad.
    Liefs Moeders xxxx

• 16 Februari 2011 - 09:39

Malika:

Tja "moeders" is weer thuis! Leuk voor ons, maar ze had het best nog wel veel langer uitgehouden daar.

Inmiddels al veel gehoord over jullie reis en zelfs al wat foto's gezien. Geweldig allemaal.
    Veel plezier met Dennis op Bali.

Liefs, Malika

• 17 Februari 2011 - 15:08

Monique:

Hi Carlo,
    Gisteren je moeder verwelkomd op Schiphol en dat is dan zo leuk om te zien hoe enthousiast ze is over jullie tijd samen in Australie en op Bali (dan ook nog met je Opa en Oma erbij). en natuurlijk ook over de landen zelf. Dit zal denk ik niet haar laatste "reis"zijn denk ik. Overigens voor jou ook niet als ik het zo lees. Volgende trippie met Marloes?? He, geniet nog even lekker van je tijd in de outback. Ga je zo'n trippie doen met een swack (weet niet of je dat zo schrijft eigenlijk) onder de sterrenhemel. Ik zal voor je duimen dat het droog is. Dat zal wel nu, want het is nu zomer. Toen wij er waren was het winter en toen was het niet best. Toen we rond Urulu liepen was het overigens wel prachtig weer. Hoop dat je daar ook wat grote kangaroes ziet voorbij huppen. Daar heb ik je eigenlijk nog niet over gehoord. Neem aan dat je ze al wel hebt gezien.
    Dan Thailand er nog even achteraan. Blijf vooral genieten. En nog veel plezier samen met Dennis en Opa enOma. Dikke kus, MOnique
    Liefs, Monique

• 18 Februari 2011 - 17:09

Peter Lagerweij:

Hey Gozer.

Blijf schrijven.

Goed dat je met El zo'n leuke tijd hebt gehad. Super.

Groet,

Peter en fam.

• 19 Februari 2011 - 08:32

Doris:

Ik zou bijna jaloers worden ... =)